Influencer. To je ten týpek, který má na Instagramu, YouTube nebo jiné sociální síti desítky až stovky tisíc odběratelů, živí se propagací produktů, cestuje za peníze, dostává VŠECHNO zadarmo, šílí po něm puberťáci, rozdává za to autogramy a má prostě vystaráno.
Tak to může mnoho z nás vnímat. Až na pár lidí a těmi jsou: Influenceři.
Včera jsem se vrátila z tripu ve Švýcarsku, který jsem vyhrála spolu s dalšími lidmi v listopadu 2017 v soutěži Czech Blog Awards. Měla jsem tu čest, že jsem tam strávila čtyři dny s úžasnými lidmi. Byli jimi food a lifestyle blogerka Kačí @mycookingdiary.cz, sestry Lucie a Nicole z fashion blogu @acupofstyle, Karel, nejlepší youtuber známý jako KOVY @kovy_gameballcz a organizátor Czech Blog Awards Honza Koželuh a průvodce a zastupitel MY SWITZERLAND Jan Ursíny. A právě tady jsem pochopila, kdo je to skutečný influencer. A mimo fakt, že je to člověk, který ovlivňuje myšlení společnosti a udává trendy… pfff.. než abych to nějak zdlouhavě rozebírala, napíšu vám stručně, jaká je realita…
Influencer:
- nedostává všechno zadarmo. Dostává zadarmo pouze to, na co kývne.
- nemusí nikoho informovat o tom, kolik vydělává. Je to jeho osobní věc.
- je člověk, který si často dlouze a pracně budoval komunitu lidí (to není snadné, zkuste to).
- není člověk, kterému bychom měli závidět. Každý máme stejnou šanci věnovat se tomu, co nás baví.
- také potřebuje klid a soukromí. Není jeho povinností sdílet všechno a vždy, kdy se odběratelům zlíbí.
- svým odběratelům nic nedluží. Články, videa, ani vysvětlení proč, jak, kdy, za kolik… (něco jiného jsou placené kampaně a spolupráce v rámci etiky a nelegální skryté reklamy, tam by se partnerství označovat mělo).
- je někdo, koho lidé sledují, protože s ním rezonuje jejich životní styl. Pokud ne, sledovat ho nemusí.
- A nikdy nebude stejný jako influencer B. Proto jich máme tolik a můžeme si v klidu najít toho, který nás inspiruje, namísto toho , abychom se hádali s tím, s jehož životním stylem nesouzníme. Proto jsou dle mého zbytečné hádky na témata jako politika, veganství nebo humor. Vzdělávejme se, učme se od druhých, než něco odsoudíme, naslouchejme. Pokud se nám něco nelíbí, místo hejtu prostě odejděme.
- také dělá chyby a stále se učí, jak svůj vliv uchopit, co si může dovolit říct nebo napsat, jak se chová v rámci nabídek na spolupráce nebo šíří know-how, atd… (tohle poznání pro mě bylo velkým přínosem, jelikož jsem na sebe hodně přísná, za každou chybu se dlouho trestám a tady mě uklidnil fakt, že každý někdy něco prostě pokaňkal).
- rozhodně nemusí trpět urážky, ponižování, sprosté anonymy nebo dokonce výhružky smrti nebo zmrzačení (ano, i to je v mém directu), jen proto, že je jeho obličej vidět víc, než obličej jiných lidí.
- je někdo, jehož příjem může být velmi vysoký, často ovšem velmi nestabilní.
- je umělec, jehož prací je neustále tvořit a posouvat se. To není vždy snadné, zvlášť v těžkých životních situacích.
Myslím, že tohle je velmi důležité poznání, protože není influencer jako influencer. Já jsem velmi vděčná, že jsem poznala lidi, kteří se vzájemně podporují, jsou morální, úplně normální, umí se ze sebe udělat legraci a jsou přátelští a cílevědomí. Není tomu však u všech lidí.
Vybírejte pečlivě.
Ale i o tom je etika influencerů. O tom, že jeden den nedělají reklamu na CostaCoffe a druhý den na Starbucks s hashtagem #myfavoritecoffee. O tom, že lidé nesdílí produkty, které ani nezkusili. O tom, že nesdílí firmy a značky, které v reálu ani neznají, nepoužívají, nekoupili by je, jen kvůli penězům. Jenže kde je realite, kdo to dělá a nedělá… to se nikdy nedozvíš, dokud se z Tebe nestane, jak jinak než, influencer.
Dobře to zvažte.
Vaše Christie
P.S.: Je jedno, jestli máš na svém profilu osmnáct, tři tisíce nebo dva miliony sledujících. My všichni jsme influneceři, jelikož naše jednání a chování ovlivňuje druhé, nezávisle na tom, kolik je to lidí. Buďme příkladem, buďme tolerantní, buďme láska(ví).
Ahoj. Zaujímavé čítanie. A áno, súhlasím, že všetci sa navzájom ovplyvňujeme. Chcem sa spýtať, čo sa týka platenej spolupráce – to musíš mať živnosť a teda byť samostatne zárobkovou osobou, ktorá aj z tejto spolupráce odvádza dane? či v zákone funguje pre influencera niečo iné? Vďaka za odpoveď. Jolana
Ahoj Jolano,
ano, je to tak. Musis mit svou zivnost, a na spoluprace vystavit fakturu, kterou potom musim priznat na konci financniho roku a platit dan z prijmu. Kristyna
A níže uvedené důvody jsou mé důvody, proč influencerům nevěřím…první týden oslavují jednu opalovací kosmetiku, pak je nejlepší jiná…10 blogerek má zničehonic oblíbené jedno vibrační udělátko za nesmyslné peníze, stejný alkohol. je to tak strašně okatý a trapný, až mě to jako sledujícího odrazuje od výrobku samého a zrušením odběru dané osobě. Je mi 30, takže asi nejsem správná cílová skupina na takovou kampaň, nenechám se opít rohlíkem, ale i tak :-)))
Ahoj Kristy,
moc Ti fandím, líbí se mi tvá tvorba o upřímnost. Líbí se mi, že si stojíš za svým. Jen tak dál.
Přeji hodně úspěchů a krásný den